شورای رقابت تسلیم خودروسازان شد/ سازمان حمایت نقش ارشادی دارد

شورای رقابت به طور کامل خود را از قیمتگذاری بخشی از خودروسازان داخلی کنار کشیده است.

به گزارش تحریریه، قیمت های سرسام آور و میلیاردی خودروهای چینی مونتاژ داخل صدای مردم را درآورده و فضای روانی سنگینی ایجاد کرده است. خودروهایی که در چین از 350 تا نهایتا 500 میلیون تومان قیمت دارند، در بازار ایران بیش از 1 میلیارد تومان قیمتگذاری می شوند.

اگرچه بازار خودرو کشور با منع واردات 3 سال نیم اخیر کاملا انحصاری است، اما مونتاژکاران خودروهای چینی معتقدند که بازار محصولات آنها انحصاری نیست و مانند خودروهای خارجی است و نباید مشمول قیمتگذاری شود.

در همین راستا مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آن‌ها را قیمت گذاری کند.

ظاهرا قرار بر این است که اگر خودروسازان مونتاژکار خودروهای خارجی قیمت عجیب و غریب دهند سازمان حمایت ورود کند که هنوز ورود نکرده است و ظاهرا بیش از یک میلیارد تومان برای محصولات ضعیف چینی عجیب و غریب محسوب نمی شود و باید قیمت ها از 2 میلیارد تومان هم فراتر رود.

میز بازار تحریریه معتقد است، تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود، بازار خودرو ایران از وضع اسفناک کنونی رها نشده و اجحاف مضاعف به مصرف کننده بی نوای ایرانی متوقف نخواهد شد.

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 0
      نخرید .نخرید .مجبور نیستید بخرید . چرا اینقدر بدبخت هستید پول خودرو روز اروپا را میدهید به این اشغالهای بنجل چینی و روسی اینها ماشین نیستن اهن پاره ای هستند بعد از دادن پول هنگفت تازه فیلم سینمایی شروع میشود دایم در تعمیرگاه و نمایندگی باید باشی و تعویض قطعه کنی نه تعمیر یعنی معامله دوسر باخت برای خریدار و دو سر برد برای کمپانی چینی و روسی و دلال و گمرک .پولت رفت . وقتت صرف شد . اعصابت خراب ایا ارزشش را دارد . پس دلت برای خودت بسوزه و تن به این ذلت ندهید .نخرید . نخرید . نخرید .
    • علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      شورای رفاقت و خیانت به حقوق ایرانیان
    • شهنام IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      هی روزگار نامروت... منظور از تا زمانی که واردات... که هر روز در منابع مختلف خبری ذکر و گفته میشه و یا رفع دیگر عوامل اجحاف در حق مصرف کننده بی نوا ، با وجود این همه دستگاههای نظارتی را میشه بفرمایید کی هست؟؟؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      خدا لعنت کنه صنایع خودرو سازی ما رو یه بازار بسته هر چی دلشون می خواد به هر قیمتی به مردم بند می کنند
    • ح-شمسي IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 0
      كشور ما دولت ندارد و هر كس هر غلطي و پدرسوخته بازي خواست درميآورد. دلالان كه همان مفاسد اقتصادي و حرام خواران هستند؛ جنايتي بدتر از هر جاني انجام ميدهند و مستحق اعدامند. قانون اشكال دارد كه هر مفسد اقتصادي كه زمينه فقر و قتل و جنايت را فراهم ميكند و بايد بشدت مجازات شود در حد اعدام، با سوء استفاده هر كاري ميكنند. خودرسازان كشور 4 دهه است كه با انحصاري كردن بازار خودر كه حتما دولت و مراكز فاسد قدرت در اختيار آنهاست، خودر را با چندين برابر قيمت واقعي و آنهم غير استاندارد و آشغال تحويل مردم ميدهند. تا دولتي حامي مردم راس كار نباشد، وضعيت همين است. خودرسازان كشور ما به اين مملكت خيانت ميكنند. خودروهاي پرايد و پژو چندين سال است كه از رده خارج شده اند ولي مافياي خودر در كشور اجازه ورود و يا توسعه صنعت خودرو را نداده. همه مسئولين مرتبط با اين صنعت خيانت كارند.
    • ایرانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      در مملکتی که افراد نادان، ناکارامد و سوء استفاده گر تصمیم گیری نمایند. آب در اسیاب رقبا و دشمنان خواهند ریخت و این گونه است که ملت زیر سم اسبان انها له خواهند شد.
    • Civil IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      مردم نقره داغ شدند حداقل اجازه دهید تولید رونق بگیرد و لازم نیست حق تولید را با شعار حمایت ضایع کنید ، این نمایش ها تکراری شده
    • مهدی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      مردم داره گروه میشه سریع بخرید سریع هر چی پول دارید بدید ماشین بخرید خیلی گرون میشه بخرید انبار کنید ،
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      اگر فقط نقش ارشادی است پس جمع کنید این تشکیلات کذایی را که فقط بفکر منافع کارخانه دارها و دولت است راست می گویید بازار را رها و واردات خودرو را آزاد و تعرفه های گمرکی را صفر کنید تا همه چیز درست شود دلار چه بالا رود چه پایین بازنده اصلی مردم و مصرف کننده است